Klubbens navn er STRUER KAJAKKLUB.
Klubben er stiftet den 24. marts 1941. Dens hjemsted er Struer Kommune.
Klubbens stander er rød med byvåbnet i hvidt.
Klubbens formål er:
Som aktive medlemmer kan optages personer, der kan tilslutte sig klubbens formål. Alle medlemmer indmeldes individuelt og registreres med navn, adresse, fødselsdag og –år.
Som æresmedlem kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen at udnævne en person, som gennem sit medlemskab har ydet en indsats af stor sportslig eller arbejdsmæssig betydning for klubben. Et æresmedlem betragtes som aktivt medlem på alle måder og er endvidere kontingentfrit.
Som passivt medlem kan optages enhver person, som gennem medlemskab ønsker at støtte klubben. Passive medlemmer har ikke stemmeret på klubbens generalforsamling.
Gæstemedlemskab kan bevilges hvis en person kan dokumentere fuldt medlemskab af en anden kano- og kajakklub. Gæstemedlemmer har ikke stemmeret på klubbens generalforsamling.
Alle medlemmer forpligter sig ved indmeldelsen til at overholde klubbens vedtægter samt ordens- og sikkerhedsregler (jfr. bl.a. § 7), herunder at efterleve DKF´s sikkerhedsbestemmelser.
Kontingent for den forestående sæson fastsættes på generalforsamlingen. Kontingentet dækker perioden 01.januar til 31. december. Kontingentet er helårligt og skal indbetales senest 01. maj. Ved indmeldelse efter 01. august betales halvt kontingent.
Gæstemedlemmers kontingent udgør 50% af ordinær kontingent.
Bestyrelsen kan desuden, hvor særlige forhold taler herfor, fastsætte lempelser i kontingent for enkelte medlemmer eller en gruppe af medlemmer. Såfremt bestemmelsen skal være af varig karakter, skal denne tilpasses øvrige kontingent-bestemmelser på førstkommende generalforsamling.
Udmeldelse af klubben skal ske ved skriftlig henvendelse til kassereren. Frist for udmeldelse i klubåret kan fastsættes af bestyrelsen.
Bestyrelsen kan ekskludere medlemmer på grund af kontingentrestance eller aktiviteter, der skønnes at modarbejde klubbens formål og interesser, herunder brug af stoffer, der er opført på DIF´s dopingliste.
Et ekskluderet medlem har ret til at få sin eksklusion prøvet ved en generalforsamling, men eksklusionen har ikke opsættende virkning for perioden fra bestyrelsens beslutning til førstkommende generalforsamling, hvor eksklusionen kan prøves.
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Kun generalforsamlingen kan give, forandre eller ophæve klubbens vedtægter.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af februar måned.
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 14 dages varsel til samtlige medlemmer/ medlemshusstande ved opslag i klubhuset og ved nyhedsbrev/email.
Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingens dagsorden skal minimum omhandle følgende punkter:
Stemmeafgivning sker i almindelighed ved håndsoprækning. På forlangende af tilstedeværende stemmeberettiget medlem eller dirigenten kan der forlanges skriftlig afstemning.
Valg til bestyrelse eller revision kræver altid accept fra pågældende medlem. Skriftlig accept af opstilling kræves, hvis et foreslået medlem ikke er til stede ved generalforsamlingen.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer. 2 bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år, og de øvrige 3 vælges i lige år.
2 bestyrelsessuppleanter vælges hvert år.
Hvert år vælges tillige 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant.
Ændringer af vedtægterne kræver mindst 2/3 majoritet af fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Øvrige afstemninger afgøres ved simpelt stemmeflertal.
Bestyrelsen konstituerer sig med forperson, næstforperson, kasserer og sekretær. Det tilstræbes, at suppleanter deltager i bestyrelsesmøderne.
Klubben tegnes af forperson og kasserer i forening. Klubben repræsenteres udadtil af forpersonen. Kassereren repræsenterer klubben overfor banken i forhold til den løbende drift. Ved økonomiske dispositioner ud over den løbende drift kræves både forpersonens og kassererens medvirken.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede ved almindeligt indvarslet møde. Blandt de tilstedeværende skal være forperson eller næstforperson.
Afstemninger afgøres ved almindeligt stemmeflertal.
Efter behov nedsætter bestyrelsen udvalg og koordinerer disses aktiviteter, herunder sikrer de budgetmæssige midler til brug for udførelsen af udvalgenes opgaver.
Bestyrelsen skal føre protokol over generalforsamling, bestyrelsesmøder og andre vigtige begivenheder i klubben.
Bestyrelsen sikrer ved opslag o.l., at klubbens medlemmer får kendskab til ordens- og sikkerhedsbestemmelser udarbejdet af DKF suppleret med klubbens lokale bestemmelser.
Bestemmelserne redigeres løbende, men skal for så vidt angår lokale supplerende bestemmelser forelægges førstkommende ordinære generalforsamling til endelig godkendelse som tillæg til DKF´s Sikkerhedsbestemmelser. Bestyrelsens beslutning om ændring i eksisterende tillæg træder i kraft fra bestyrelsens bestemmelse uden opsættende virkning indtil første ordinære generalforsamling. Generalforsamlingen skal således godkende eller ændre ikraftsatte bestyrelsesbeslutninger i relation til tillæg til DKF´s generelle Sikkerhedsbestemmelser.
Bestyrelsen og generalforsamlingen kan ikke lempe DKF´s generelle Sikkerhedsbestemmelser.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, eller hvis mindst 1/3 af medlemmerne skriftligt fremsætter anmodning herom.
Indkaldelse kan ske med mindst 8 dages varsel og skal ske med dette varsel, såfremt den skriftligt begæres på foranledning af mindst nævnte antal medlemmer. Indkaldelse sker i øvrigt efter reglerne i § 6.
Klubbens regnskabsår er 01. januar til 31. december.
Kassereren fører regnskabet, så bestyrelsen til enhver tid har indblik i samt overblik over klubbens økonomiske situation.
Klubbens regnskab revideres af den generalforsamlingsvalgte revision og forsynes med revisionens påtegning forud for fremlæggelse på den ordinære generalforsamling.
I juridisk forstand er klubben en forening, der i overensstemmelse med dansk lovs almindelige regler alene hæfter med sin formue. Der er således ingen solidarisk hæftelse for dens medlemmer eller for de valgte bestyrelsesmedlemmer.
Klubben er ikke ansvarlig for de enkelte medlemmers personlige ejendele, der befinder sig på eller opbevares på klubbens område.
Ansvar for skader på andres materiel i klubben eller udenfor dennes ansvarsområde påhviler skadevolderen personligt.
Klubben kan opløses når dette vedtages på to generalforsamlinger med mindst én måneds mellemrum og med mindst 2/3 majoritet af de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.
I tilfælde af klubbens opløsning tilfalder dens midler en nystiftet fond, hvis opgave bliver at yde støtte til en senere stiftet kano- og kajakklub i Struer Kommune. Fonden etableres og bestyres i mellemliggende tid af en personkreds udpeget af Struer Idrætsforbund eller lignende fællesskab under Struer Kommunes tilsyn og ansvar.
Vedtaget på generalforsamlingen den 4. februar 2025.