Kajak udstyr

Udstyr

Turkajakker
Klubben har mange forskellige turkajakker til brug for medlemmerne. Nogle er meget stabile og velegnede for begyndere, mens lidt mere øvede foretrækker en lidt smallere og dermed hurtigere. Turkajakkerne findes både som ener- og toerkajakker. Mange medlemmer køber på et eller andet tidspunkt egen turkajak, men venter klogeligt med det indtil de har prøvet en række forskellige modeller af. Det er i de fleste modeller muligt at medbringe en lille smule udstyr, som for eksempel mad og drikke samt skiftetøj.

Kapkajakker
Konkurrenceroerne ror i kapkajakker. De er smallere og lettere end turkajakkerne og kræver en god balance. Klubben har både ener- og toerkajakker samt en enkelt firerkajak. Kaproerne køber også tit deres egne, og da de er ret dyre, især for unge mennesker, finder de undertiden sponsorer.

Børnekajakker
Kajak og roer skal passe sammen. Derfor har vi en del børnekajakker til vores yngste roere. Nogle af børnekajakkerne er meget stabile på samme måde som turkajakker, mens andre er smallere, lettere og derfor hurtigere ligesom kapkajakker. Trænerne sørger naturligvis for at det enkelte barn ror i den bedst egnede kajak. Mere om børneroning>

Havkajakker
Flere og flere vælger at ro i havkajak. De fleste modeller er meget stabile og robuste, og derfor også ret tunge. Havkajakker har plads til en del udstyr som for eksempel telt, sovepose, kogegrej, mad og drikke, og er derfor gode til lange tur inklusive overnatning. Havkajakken er også til leg i og på vandet herunder rul, som er en yndet disciplin for mange. Klubben har en række havkajakker til rådighed for medlemmerne. Havkajakker er meget forskellige afhængig af hvad man ønsker af aktiviteter, så det er tilrådeligt at finde frem til den model, der er den helt rigtige, før evt. køb.

Polokajakker
Klubben har et antal polokajakker. Det er små, livlige og meget robuste kajakker, der er beregnet til kajakpolo og i øvrigt benyttes flittigt af børn i alle aldre der kan lide at lege, fange hinanden, skubbe og i det hele taget have det rigtig sjovt.

Pagajer og veste
Begge dele kan lånes i klubben. Også her gælder det, at man bør vente med selv at købe, til man har prøvet klubbens grej og fået vejledning. For vestenes vedkommende skal man være opmærksom på, at de skal være godkendt. Vest er altid obligatorisk for børn under 12 år og ikke-frigivne roere. For alle andre roere er vest obligatorisk fra oktober til maj. Resten af året skal vest altid som minimum medbringes i kajakken, og det tilrådes at bruge den i hårdt vejr, eller hvis man er i ukendt farvand.

Overtræk
Overtrækket er et vandtæt “skørt” man tager på, før man sætter sig ned i kajakken. Overtrækket passer til hullet man sidder i (cockpittet), så man er beskyttet mod vandsprøjt, blæst og kulde.

Tøj til tur- og kaproning
Selv om man som regel ikke vælter, bliver man alligevel våd, dels fordi man kommer til at svede , og dels fra sprøjt og evt regn. Da bomuld suger vand og bliver koldt og klamt, er det uegnet som rotøj. Derimod er skiundertøj meget velegnet (se billedet). Det fås både som korte og lange bukser, med korte og lange ærmer eller helt uden. Efter vejrforholdene kan man supplere med en vindjakke svarende til dem man jogger i. Om sommeren ror de fleste med bare tæer, men får man kolde fødder, kan man tage sokker på. Især neoprensokker med sål eller tilsvarende sko kan anbefales. Man må ikke ro i almindelige sportssko eller lignende. Lyset kan være meget stærkt på vandet, og mange bruger derfor kasket og ofte også solbriller.

Tøj til havkajakroning
Når havkajakroere ror almindelige, kystnære ture, klæder de sig på samme måde som tur- og kaproere. Men da mange havkajakroere lærer at vælte rundt og komme op igen (lave grønlændervendinger), vælger de ofte at ro i en våddragt og i det hele taget anskaffe sig det særlige tøj for havkajakroere.