Begynder voksne

Begynderkursus for voksne
I april hvert år starter vi nye begynderhold for henholdsvis havkajak og turkajak. Til en start bliver der en introduktion til sporten og til klubben, og derefter skal alle nye deltagere gøre de første erfaringer med kajakkerne i Struer Svømmehal. Her skal vi af hensyn til sikkerhed øve kæntring og makkerredning. Derefter finder træning sted en aften om ugen frem til slutningen af juni. Det er vigtigt at du deltager i stort set alle træningsaftener, da vi øver alt det der kræves for at kunne blive frigivet (dvs. ro alene – se længere nede) og bestå European Paddle Pass, niveau 2 (EPP2). Da der er begrænset plads, bør du allerede nu tilmelde dig.

Begynder børn

Børn og unge (fra det år de fylder 9)
Vi starter med en introduktionsdag for nye børneroere og deres forældre i april. Først har vi kajakker på vandet i Struer Svømmehal, hvor alle begyndere gør sig de første erfaringer med kajakker. Træningen ligger derefter. Efter løbende drøftelse med trænerne kan børnene/de unge forblive på børneholdet til de er 15-16 år, men fra 13-årsalderen er det efter konkret vurdering muligt at blive frigivet og rykke op blandt voksenroerne.

Børn og unge
Børn kan begynde at ro i det år de fylder 9 år. Det er en forudsætning for at starte, at man kan svømme 350 meter, og prøve skal (senere) aflægges i fjorden. Man må ikke lide af sygdomme, der kan medføre lammelse eller bevidsthedstab.

Tur- og kapkajakker

Her kan du læse mere om kravene og de forskellige kurser

Havkajakker

Læs mere om havkajakker og niveauer

Betingelser for medlemskab
Ved tilmelding skal du oplyse, om du lider af sygdomme, som kan forårsage lammelse eller bevidstløshed. Hvis det er tilfældet, er det dit ansvar at spørge din læge, om det er forsvarligt at ro kajak. Som aktiv (frigivet) roer skal du være fyldt 13 år og kunne svømme mindst 600 meter.
Som roer mellem 9 og 12 år skal du kunne svømme mindst 350 meter, og du skal altid være ifølge med en voksen, frigivet roer, når du er på vandet.

Tilmelding
Du må prøve at ro kajak 2 gange, før du bestemmer dig for at blive medlem i Struer Kajakklub.

Frigivelse
Frigivelse forudsætter, at du har opøvet og dokumenteret de færdigheder der svarer til EPP2 (tur- eller havkajak), og at du derudover har deltaget i de forløb, som Struer Kajakklub kræver for, at du må ro alene. Dvs. krydset over til Venø, roet gennem slusen til Kilen, deltaget i en tur på ca. 10 km, og svømmet 600 meter i fjorden. På selve frigivelsesdagen vil der være kæntringsøvelse, hvor du fra dybt vand skal svømme ca. 100 meter til land med turkajakken og som havkajakroer skal du kunne klare en makker og selvredning. Når du har bestået, ro når det passer dig i tidsrummet fra solopgang til solnedgang.

Klubregler
Ro i ansvarlig afstand fra land.
Ro ikke i beruset/påvirket tilstand.
Unge under 18 år må ikke indtage alkohol på klubbens område eller på klubbens ture.
Du må ikke ro i Struer Trafikhavn, medmindre det er i forbindelse med arrangementer.
Tag en erfaren roer med de første gange du skal krydse Venø færgeleje.
Fra 1. oktober til 30. april gælder følgende:
Du skal altid bære svømmevest. Der er særlige regler for at ro over til Venø. Læs om sikkerhedsreglerne her.

Placering af kajakker

Det er vigtigt at alle kajakker ligger på den tildelte plads. Du kan finde en oversigt på opslagstavlen i klubben. Der sker jævnligt ændringer på grund af køb/salg, fra- og flytning og lignende. Alle klubbens kajakker er forsynet med farvet mærkat> og nummer der svarer til pladsnummeret. Alle private kajakker skal være tydelig mærket med ejerens navn.

Som medlem af Struer Kajakklub har du, i det omfang der er ledig plads, ret til opbevaring af én kajak i et af klubbens bådehuse.  Den første kajak er gratis, mens opbevaring af efterfølgende kajakker koster 250 kr.

Venteliste
Der er efter vi har fået Limfjordshuset-Struer er der ikke venteliste til opbevaring af kajakker. Hvis der bliver venteliste vil en ledig plads blive givet til den første person på listen. Hvis ikke denne stadig er interesseret, bliver den næste på listen spurgt. Hvis pladsen har interesse, har vedkommende en måned til at komme med egen kajak. Hvis det ikke sker inden for en måned, bliver den næste på listen spurgt om pladsen har interesse. Hvis en person har fået tre egnede tilbudt og der ikke har været interesse, vil personen blive flyttet ned i bunden af listen.

Udstyr
Når du skal ro, skal du selv medbringe eget tøj.
Når man ror kajak, bliver man våd, også selv om man holder sig oven vande. Det er derfor vigtigt, at rotøjet ikke kan suge vand. Vi anbefaler, at roere bruger badetøj eller skiundertøj (kunststof), suppleret med vandtæt vindjakke på kølige dage og for havkajakroere vil en neoprenvåddragt være en fordel.  Bomuld er ikke godt, da det suger vand og bliver tungt og koldt. HUSK at medbringe håndklæde og skiftetøj. Vi har særdeles fine omklædnings- og badefaciliteter.

Tilmelding